صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / تاریخ / آثار عجم /

فهرست مطالب

آثار عجم


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 6 دی 1398 تاریخچه مقاله

آثارِ عَجَم، كتابی جغرافیایی و تاریخی به زبان فارسی، نوشتۀ سیدمحمد نصیر بن میرزا جعفر حسینی، فرصت شیرازی ملقب به «فرصت‌الدوله» (1271-1339ق / 1855-1921م). نویسندۀ این كتاب در شیراز زاده شد در همانجا درگذشت. علوم زمان را به خوبی آموخت و با زبان انگلیسی آشنایی پیدا كرد. موضوع بنیادی این كتاب اوضاع جغرافیایی و آثار تاریخی فارس است، اما مطالب فراوان دیگری نیز به این شرح دارد: 1. تاریخ پادشاهان و بزرگان، زندگی‌نامۀ دانشمندان، شاعران، عارفان و هنرمندان فارس و ذكر فرقه‌ها و برخی از عقاید مردم آن سرزمین؛ 2. اطلاعاتی تاریخی و جغرافیایی و باستان‌شناسی دربارۀ سایر نقاط ایران و سرزمینهای مجاور آن؛ 3. شمه‌ای از تاریخ اسلام و احوال یاران پیامبر، عارفان متقدم و متأخر، حكیمان پیش از اسلام،‌ عالمان، ادیبان، سخنوران و برخی از شاعران عرب؛ 4. مطالب علمی از حكمت، كلام، هیأت، هندسه، نجوم، حساب، معانی و بیان و جز آن؛ 5. گزیده‌هایی از اشعار شاعران به فارسی یا عربی از مدیح و هجاء و غیره؛ 6. اشعاری به صورت غزل و قصیده از خود نویسنده؛ 7. شرح آثار باستانی سرزمینهای خارج از ایران مانند مصر و بابل و جز آن؛ 8. سفرنامه: شرح سفر مؤلف. وی در اول ماه شعبان 1303ق / 5 مۀ 1886م از شیراز عازم زیارت عتبات شد و در این سفر از راه خشكی رو به سوی بوشهر آورد و از آنجا به بصره و بغداد رفت و آثار و ساختمانهای تاریخی این نواحی را دید و تصویر آنها را رسم كرد. وی در این سفرنامه به تفصیل از طاق كسرى سخن گفته و برای تكمیل مطالب خود در این باب، آثار تاریخی كرمانشاهان و نقوش و كتیبه‌های طاق‌بستان و بیستون را توصیف كرده و از خطوط الواح نمونه‌هایی آورده، سپس به ذكر آثار تاریخی همدان و ساختمانهای شهرهای آذربایجان و دیگر شهرهای ایران پرداخته است؛ 9. اوضاع شیراز در زمان مؤلف كتاب. نویسنده در این بخش به توصیف بناهای تاریخی، بقعه‌ها، مساجد، مزارات، كاروانسراها و باغهای شیراز، و ذكر حكیمان و پزشكان و خوش‌نویسان و شاعران و نقاشان و بازرگانان و صنعتگران این شهر پرداخته است؛ 10. فهرستی از حاكمان شیراز، از محمد بن یوسف ثقفی‌(74ق / 693م)، تا ركن‌الدوله محمدتقی میرزا پسر محمدشاه (1313ق / 1895م). این فهرست، همۀ فرمانروایانی را كه از روزگار عبدالملك بن مروان اموی تا زمان مظفرالدین شاه قاجار در شیراز حكومت داشته‌اند، و نیز پادشاهانی را كه آنجا را پایتخت خویش كرده بودند، دربر می‌گیرد. نویسنده این بخش را كلاً از تاریخ ایرانیان كنت گوبینو ترجمه كرده و حاكمان شیراز تا آغاز روزگار مظفرالدین شاه را بدان افزوده است. 
آثار عجم نخستین‌بار با مقدمۀ میرزا ابوالحسن اصطهباناتی و شیخ مفید شیرازی به سال 1314ق / 1896م در بمبئی با چاپ سنگی و دومین‌بار در سال 1354ق / 1935م به خط میرزا محمد ناهید شیرازی در چاپخانۀ نادری در تهران به چاپ رسیده است. نویسنده در آغاز كتابش این بیت را از سروده‌های خود آورده است:

از نقش و نگار در و دیوار شكسته           آثار پدید است صنادید عجم را

مآخذ

آقابزرگ، الذریعة، 1 / 8؛ دانشنامۀ ایران و اسلام؛ فرصت شیرازی، محمدنصیر، آثار عجم، تهران، 1354ق؛ گلچین معانی، احمد، تاریخ تذكره‌های فارسی، دانشگاه تهران، 1350ش، 2 / 423؛ مشار، خانبابا، فهرست چاپی فارسی، 1 /  38.

جعفر شعار


 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: